recensies
Een keuze uit de recensies naar aanleiding van de tentoonstelling:
* Yn Museum Martena yn Frjentsjer is fan 25 maart oant 22 maaie de tentoanstelling Neilitten Skilderijen fan Ernst Schaap te sjen. Ernst Schaap (1954-2007) hat yn ’e santiger jierren fan de 20ste ieu yn Frjentsjer wenne en krige dêr syn earste skilderslessen. Syn earder wurk is figuratyf, letter is er oerskeakele op abstrakte skilderijen. Yn syn wurk binne fiif stylperioaden te ûnderskieden wêrfan’t benammen it earder wurk op de eksposysje toand wurdt om’t it in bân mei Frjentsjer hat. Se binne net fleurich fan aard, mar earder somber te neamen. De wrâldproblematyk drukte swier op de skouders fan Schaap, lykas de oarloch yn Fjetnam. Ut de abstrakte perioade binne de swarte en brune skilderijen keazen.
Uit It Nijs
Friesch Dagblad 6 april 2011
Nagelaten schilderijen tentoongesteld in Museum Martena
Ernst Schaap uit de vergetelheid
De schilderijen van Ernst Schaap lagen na zijn overlijden in 2007 jarenlang opgeslagen in vijf grote kratten. Zijn broer Willem Schaap heeft nu in samenwerking met het Museum Martena in Franeker een deel hiervan aan de vergetelheid onttrokken en twintig werken tentoongesteld. Door Marije Bouman.
Beeldende kunst
De schilderijen van Ernst Schaap (1954) worden sober gepresenteerd in de bovenzaal van het museum. Een uitdraai van een bescheiden digitale catalogus ligt in de tentoonstellingsruimte waarin wat informatieve tekst is opgenomen. Van de getoonde werken zijn geen titels bekend en ook over het jaar van ontstaan en de gebruikte materialen tast men in het duister.
Er is voor gekozen om twee stijlperiodes van de kunstenaar beter te belichten. Een constructivistische periode met veelal heldere en lichte kleuren en een zware rauwe periode, die verwantschap vertoont met de kunststroming l'art informel. Hierbij overheersen zwart, grijs en aardetinten en er wordt gebruik gemaakt van ongebruikelijke schilderkunstige materialen, zoals zand, kaasdoek en zelfs spijkers. De naturel houten smalle lijsten die voor deze presentatie om de doeken en tekeningen zijn geplaatst, vormen een zwakke poging om dit ongepolijste en visueel gewelddadige oeuvre nog enigszins in het gelid te houden.
Stoerheid
Een overeenkomst tussen alle fases die Ernst Schaap doorliep, is dat in zijn werk een zekere stoerheid zit. Op zijn beginnerswerk na zijn al zijn schilderijen abstract. De formaten zijn groot en alles is met een zekere nonchalance gemaakt. Wonderlijk is dat dit met zijn constructivistische schilderijen meestal geen probleem oplevert. De precisie waarmee de vertegenwoordigers van deze stroming werkten, schilders als Malevich en El Lissitzky, is bij hem niet aan de orde. Maar ondanks de snelle en losse wijze waarop de verf op het doek is aangebracht blijven de vormen bij Schaap strak en dynamisch. Uit de begeleidende tekst valt op te maken dat deze manier van werken in de laatste jaren van zijn leven zijn voorkeur had. Een interessante constructie in deze stijl waarbij meerdere doeken ook weer op een constructivistische wijze zijn samengevoegd.
Het merendeel van de schilderijen die op deze tentoonstelling te zien zijn, vertoont verwantschap met de materiekunst van het Tachisme en l'art informel. Ernst Schaap moet zeker kennis genomen hebben van de kunstwerken van Antoni Tàpies en onze landgenoot Jaap Wagemaker, die in de jaren vijftig met ongebruikelijke middelen hun schilderijen maakten. Ernst Schaap schilderde met olieverf maar gebruikte daarbij ook collageachtigematerialen. Soms lijkt hij met alkydverf aan de gang te zijn geweest.
Daarnaast schilderde en tekende hij met een materiaal dat nog het meest aan teer doet denken of een drukinkt die voor grafiek wordt gebruikt. Zijn tekeningen die hij eerder in de Hortus Botanicus van Amsterdam tentoon-stelde, hebben ook deze teerachtige uitstraling. Zijn materiaal- en kleurgebruik dragen bij tot de sombere sfeer van zijn schilderijen. Belangrijker is nog dat hij gebruik maakt van dwingende vormen die doen denken aan stalen constructies van gebouwen, bruggen en donkere fabriekshallen waar matig daglicht binnenvalt. Toch heeft het werk ook iets levends doordat zijn vreemde constellaties tijdens het werkproces pas een definitieve vorm hebben gekregen.
Wereldbeeld
Ernst Schaap zal, mogelijk door de Koude Oorlog en de schokkende beelden van de Vietnamoorlog, geen vrolijk wereldbeeld hebben gehad. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de werken die getoond worden uit 1971 toen hij net op Academie Minerva in Groningen les kreeg. Zo is er een groot doek te zien van mensen op de vlucht.
Wereldbeeld
Ernst Schaap zal, mogelijk door de Koude Oorlog en de schokkende beelden van de Vietnamoorlog, geen vrolijk wereldbeeld hebben gehad. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de werken die getoond worden uit 1971 toen hij net op Academie Minerva in Groningen les kreeg. Zo is er een groot doek te zien van mensen op de vlucht. Een ander schilderij laat een geabstraheerd menselijk gezicht zien, gevangen door tralieachtige vormen en een dreigende klauw die uit de verte tevoorschijn komt. Aan deze werken zie je zijn talent, maar ook nog zijn onbeholpenheid met het gebruik van kleur. Aardig is dat deze eerste werken geplaatst zijn naast een schilderij van zijn eerste leermeester, de kunstschilder Tjeerd Tuinstra. Tjeerd Tuinstra zette de toen nog erg jonge Ernst Schaap aan om zich op de beeldende kunst te richten in de periode dat zij beiden in Franeker woonden.
Na de kunstacademie gaf Ernst Schaap enkele jaren zeefdruklessen in het jongerencentrum Simplon in Groningen. Daar kreeg hij al snel genoeg van en hij verruilde Groningen voor Rotterdam waar hij in een kraakpand ging wonen. Ook daar bleef hij niet lang. In 1980 vestigde hij zich definitief in Amsterdam. Hij musiceerde veel, schilderde en vanaf de jaren negentig exposeerde bij onder anderen Jos Art op het KNSM-eiland. Het is opvallend dat er relatief zo weinig bekend is over het leven en werk van Ernst Schaap, temeer omdat zijn broer zich nu inzet om het werk onder de aandacht te brengen. Blijkbaar was er bij leven geen sprake van een intensief contact. Is deze spaarzame presentatie het laatste wat wij van deze schilder zullen zien?
De expositie is tot en met 22 mei te zien in het Museum Martena in Franeker
Leeuwarder Courant
ADVERTENTIE
Kunstbeeld
1279 followers Bouw in Beeldprijs 2011 maakt genomineerden bekend: https://tinyurl.com/5t2fthh ongeveer 8 uur geledenBericht uit Mexico-Stad: Damián Ortega @ Kurimanzutto, bekijk het beeldverslag van de opening: https://tinyurl.com/3kyvuch ongeveer 10 uur geledenStreet artist JR in Tunesië https://tinyurl.com/5rm9on4 ongeveer 11 uur geleden |
Kunstkalender
donderdag 14 april 2011
* 3 februari 1954 geboren in Zuidbroek in de provincie Groningen Begint op: vrijdag 25 maart 2011 Eindigt op: zondag 22 mei 2011 Meer informatie:
Museum Martena, Voorstraat 35 8801 LA |
ADVERTENTIE
|
Diverse errata:
In Leeuwarder Courant:
Het overlijdensjaar van Ernst Schaap is 2007 i.p.v 2003. Hij heeft een paar jaar in Rotterdam gewoond en niet in Den Haag.
In de catalogus bij de tentoonstelling:
Ernst Schaap woonde van 1966 tot 1971 in Franker voor zijn studie in Groningen.